Siekiant įvertinti kainų augimo tendencijos poveikį vartotojų pirkimo galimybėms, slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūra SeeNext atliko prekių kainų palyginimą didžiuosiuose prekybos centruose Vilniuje ir Kaune. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad prekių krepšelio kaina apsiperkant skirtingose vietose gali svyruoti iki kelių eurų, todėl tai gali daryti įtaką vartotojų įpročiams ir pasirinkimui, kur apsipirkti.
2022 m. gruodžio mėnesio 19 dienos apsipirkimo duomenimis nustatyta, jog didžiuosiuose prekybos tinkluose („Iki“, „Lidl“, „Maximoje“, „Norfoje“ ir „Rimi“) 23 analogiškų dažno vartojimo prekių krepšelis gali svyruoti nuo 41,43 iki 46,35 euro. Pigiausiai krepšelį vartotojai gali įsigyti „Norfoje“, brangiausiai – „Iki“ parduotuvėje.
Prekių kainos skirtumai pastebėti ne tik tarp skirtingų prekybos tinklų, bet ir tarp dviejų didžiųjų Lietuvos miestų parduotuvių – vidutinė prekių krepšelio kaina Vilniuje buvo 0,10 euro aukštesnė nei Kaune. Gruodžio mėnesio tyrimo duomenimis, kainų stabilumu tarp didmiesčių pasižymėjo „Iki“, „Lidl“ ir „Rimi“, o didžiausias kainų skirtumas pastebėtas „Maxima“ prekybos tinklo parduotuvėse – siekė 0,39 euro.
Analizėje atskyrus prekių krepšelį sudarančius produktus pagal kategorijas, agentūra išskiria, kur ieškoti pigiausių tam tikro tipo prekių. Pigiausių pieno produktų galima įsigyti „Rimi“, grūdinės kilmės produktų – „Lidl“ ir „Rimi“, mėsos, vaisių ir daržovių, gėrimų ir likusių krepšelio produktų (baltasis cukrus, vištų kiaušiniai, saulėgrąžų aliejus) – „Norfoje“. Skirtumas tarp tos pačios kategorijos prekių skirtingose parduotuvėse svyruoja nuo keliasdešimt centų iki kelių eurų, o didžiausias buvo užfiksuotas palyginus mėsos produktų kainas ir siekė 2,40 euro.
Agentūra pastebi, jog tyrimo metu buvo užfiksuoti 5 kainų neatitikimai, kai prekių kaina kainolapyje neatitiko kainos apsipirkimo čekyje. Vilniuje po du tokius netikslumus pastebėta „Iki“ ir „Rimi“, Kaune – vienas atvejis „Rimi“ prekybos tinkle.
Tyrimo duomenys ir informacija:
23 pigiausių dažno vartojimo prekių krepšelis: obuoliai (55 mm, 1 kg), bananai (1 kg), bulvės (1 kg), batonas (300 g), makaronai spagečiai (400 g), birūs ilgagrūdžiai ryžiai (800 g), birūs grikiai (800 g), vištų kiaušiniai (M dydžio, 10 vnt.), saulėgrąžų aliejus (1 l), baltasis cukrus (1 kg), šviežias viščiukas broileris (1 kg), vištos krūtinėlės filė (1 kg), šaldyta jūrinė lydeka be galvų ir uodegų (880 g), graikiškas jogurtas (10% riebumo, 400 g), grietinė indelyje (30% riebumo, 400 g), fasuotas fermentinis sūris (45% riebumo, 250 g), šviežias pienas maišelyje (2,5% riebumo, 0,9 l), varškė (9% rieb., 180g), sviestas (82% riebumo, 180 g), apelsinų sultys (100%, 1 l), mineralinis negazuotas vanduo (1,5 l), šviesus alus be užstato (~5%, 1 l), degtinė be užstato (38-40%, 0,5 l).
Kaip skelbia tyrimą atlikusi slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūra SeeNext, prieš apsipirkimą prekės nufotografuojamos lentynoje, taip pat užfiksuojamas pirkimo kvitas. Pagal tai analizuojamos ir lyginamos produktų kainos. Be prekės nuotraukos ir įrašo pirkimo kvite apsipirkimas nėra įskaitomas analizėje. Jei prekybos vietoje nepavyksta rasti nurodytos prekės, jos ieškoma kitoje tokio paties tipo parduotuvėje. Nepavykus rasti ir kitoje parduotuvėje, perkama alternatyvi prekė.
Prekių krepšelis sudarytas taip, kad jame esančius produktus galima būtų objektyviai palyginti – prekės yra tokių pačių charakteristikų, maksimaliai panašaus išfasavimo, tokio paties pakuotės tipo. Tai leidžia tyrime lyginti nurodytas charakteristikas turinčius pigiausius produktus, kuriuos galima rasti visuose prekybos tinkluose. Pabrėžiama, kad atskiruose prekybos centruose yra tikimybė rasti pigesnių tos pačios kategorijos (bet skirtingų charakteristikų) produktų.
Anot SeeNext, tyrimo metu nebuvo naudojamos lojalumo ar nuolaidų kortelės, taip pat neįskaičiuojamas depozito mokestis. Produktų kainos nurodytos be nuolaidų ir skaičiuotos pagal kainas, nurodytas pirkimo kvite. Prekių, kurioms buvo taikytos nuolaidos, kainos perskaičiuotos pagal pirmines produktų kainas įrašytas pirkimo kvite. Atvejais, kai kaina iki nuolaidos nenurodoma pirkimo kvite, bet matoma kainolapyje, skaičiavimuose panaudojama kainolapio, o ne pirkimo kvito kaina. Jei kaina iki nuolaidos nėra nurodyta nei pirkimo kvite, nei kainolapyje ir jos neįmanoma nustatyti, skaičiavimuose panaudojama pirkimo kvite atspausdinta ir už produktą sumokėta kaina. Jei įprasto (be akcijos) kainolapio kaina skiriasi nuo kainos, nurodytos pirkimo kvite, fiksuojamas kainos neatitikimas tarp kainolapio ir pirkimo kvito.